dinsdag 16 april 2013

Durf te voelen!

De functies van linker- en rechterhersenhelft zijn verschillend.
Links is logica, rechts is gevoel. En om het nog ingewikkelder te maken stuurt de linkerhersenhelft alles aan de rechterkant en andersom.

Veel mensen liggen met hun hoofd in het midden (neus omhoog) om controle te willen houden. Iemand die met zijn neus naar rechts ligt, ligt “in zijn ratio”. Gevoelens worden gerationaliseerd en onderdrukt. Iemand die met zijn neus naar links ligt, ligt “in zijn gevoel, droomt weg”. Als ik merk dat iemand veel moeite heeft om te voelen of heel erg de controle wil houden, duw ik zachtjes zijn hoofd naar links.

Ik breng met mijn massage je hoofd, lichaam en hart bij elkaar. Durf te voelen, het is veilig bij mij ;-)

Piekeren, controle willen houden en moeilijk los kunnen laten. Ik merk dat veel mensen 'in het hoofd' zitten. Zonde want daardoor voel en beleef je minder! Gedachten zitten in je hoofd, gevoel zit in je lichaam!

Gedachten kun je niet stop zetten, dat hoeft ook niet. Zolang je maar elke keer dat je gedachten afdwalen weer terug naar je gevoel gaat. Word je bewust van mijn handen op jouw lichaam en je lichaamsreacties. Volg met je gedachten je ademhaling of mijn handen. En als je gedachten afdwalen, breng ze dan gewoon weer terug naar je ademhaling of mijn handen.

Voor mensen die nooit iets voelen is dit een hele rare gewaarwording. Maar ook een heel prettige om dat, als ze durven los laten, de rust in het hoofd ontstaat. Sommige mensen voelen vaak voor het eerst weer na lange tijd hoe ontspanning voelt.

Dat is ook eng. Eng om opeens weer te voelen ipv te beredeneren. Er kunnen emoties loskomen zoals dankbaarheid, liefde, positieve energie maar ook verdriet, het gevoel "iets gemist te hebben", schuldgevoel.

Na de massage vraag ik altijd hoe je je voelt. Vertel het me als je een onbestendig gevoel hebt. Je kunt me achteraf ook altijd mailen met je bevindingen of vragen.

Liefs Channa

1 opmerking:

  1. Lieve Channa,

    Voelen, het is heel fijn dat ik (weer)kan voelen. Ik voel ook de vrijheid om te mogen voelen, ik zie het als een manier om lief te zijn voor mezelf. Stapje voor stapje voel ik steeds meer zonder gedachte of oordeel. Voelen is fijn, intens en maakt dat ik los kom van patronen. Ik groei, met een gevoel van blijdschap en dankbaarheid.

    Lieve groet,


    Jaco

    BeantwoordenVerwijderen